Netwerken is geen acquisitie.

netwerken is geen acquisitie kolom verkoop

Netwerken is geen acquisitie.

“Er is inderdaad geen verschil tussen Netwerken en Acquisitie.”: was een van de eerste deelnemersreacties in mijn workshops op de stelling ‘Netwerken en Acquisitie is hetzelfde.’

Dat verklaart ook waarom er bij netwerkbijenkomsten regelmatig deelnemers zijn die krampachtig een passieloze elevator pitch geven en vervolgens direct informeren of je hun dienst kunt gebruiken. En wanneer je beleefd aangeeft dat je geen behoefte hebt dan stokt het gesprek want je bent niet meer interessant.

In gesprekken met “commerciële figuren” krijg ikterug dat bepaalde netwerken hen niets opleverden. Bij het doorvragen van wat ze daarmee bedoelden bleek dat ze direct iets konden verkopen in deze netwerken.

Wat is het verschil tussen netwerken en acquisitie?

Ik heb een aantal definities gevonden die hierna volgen:

Een die mij aansprak vond ik op de website van www.managersonline.nl

Een definitie van netwerken

Kort gezegd gaat netwerken om kennis en de kennis van kennissen om dingen sneller voor elkaar te krijgen. Het is niet ondenkbaar dat de kennissen van uw kennissen u op den duur gaan inhuren, maar dat is het gevolg van het feit dat mensen u van harte aanbevelen bij anderen. Acquisitie is dus niet het doel van netwerken; het kan een prettige bijkomstigheid zijn, maar niet meer dan dat. Netwerken is een katalysator; geen verkoopinstrument.

Bron: https://www.managersonline.nl/weblog/845/netwerken-is-niet-acquireren.html

En ik zou deze definitie aanvullen met die van Miriam van Notten,

Netwerken gaat over waarde toevoegen aan de relaties die je met anderen onderhoudt. Strategisch gezien betekent het met visie contacten leggen, onderhouden en benutten. Praktisch gezien betekent het respectvol, prettig en productief contact maken en houden. In feite gaat netwerken om het leven volgens de wet van wederkerigheid: vrijelijk geven van kennis, talent, geld en toegang, levert ook de mogelijkheid tot ontvangen op.

(Van der Gaag en Notten 2009): het bewust ontwikkelen, vormgeven en onderhouden van relaties op basis van een bepaalde strategie. Daarbij gaan we er van uit dat de relaties met alle mensen die je kent samen je ‘netwerk’ vormen – dus familie, vrienden, kennissen, buren, collega’s, zakenpartners, medeverenigingsleden. Het gaat er daarbij om dat we ons houden aan de algemeen geldende beleefdheidsregels – én de vaak ongeschreven regels waaraan relatieonderhoud dient te voldoen.

Bron: https://www.ziedaar.nl/article.php?id=391

Belangrijke netwerk-kenmerken

De wet van wederkerigheid: vrijelijk geven van kennis, talent, geld en toegang, levert ook de mogelijkheid tot ontvangen op.  En het bewust ontwikkelen, vormgeven en onderhouden van relaties op basis van een bepaalde strategie zijn belangrijke kenmerken voor het netwerken. Bij het netwerken gaat om kennis en de kennis van kennissen om dingen sneller voor elkaar te krijgen. Acquisitie is dus niet het doel van netwerken.

Definitie van acquisitie

2 definities zijn:

Een poging om iemand iets te laten kopen of doen.
Het verkrijgen van nieuwe opdrachten of klanten.

(In de financiële wereld  is acquisitie een vorm waarbij het gaat om het aankopen of overnemen van aandelen of bedrijven.)

Ik vertaal het als aan tafel komen bij een opdrachtgever of koper. Waarbij je jouw netwerk inzet ter promotie van jouw dienst of product.

In de illustratie kun je de plaats zien van netwerken en acquisitie in de verkoopkolom. Bij je voorbereiding hoort een persoonljke/bedrijfs SWOT en concurrentieanalyse maar ook alles weten over je eigen dienst en product.

Huur me in als workshopleider, ook al mogelijk bij groepjes van minimaal 4 personen.

Geïnteresseerd in andere netwerk definities kijk dan hier

Eén gedachte over “Netwerken is geen acquisitie.

  1. Pingback:Ondernemersvereniging Workshop warme acquisitie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *